گروه: اخبار

ذهنیت مدیران بانکی مهمترین عامل پذیرش زیست بوم های نوپا

کد خبر: 163 تاریخ انتشار: 1399/8/28
« بوم‌ها » مقوله‌ایی که این‌روزها بسیار از آن می شنویم. شرکت‌هایی که قرار است تسهیل‌کننده ارتباط بانک ها و فین تک ها باشند. مثلثی که گفته می شود تحولات آینده بانکداری را رقم خواهند زد.
image

« بوم‌ها » مقوله‌ایی  که این‌روزها بسیار از آن می شنویم. شرکت‌هایی که قرار است تسهیل‌کننده ارتباط بانک ها و فین تک ها باشند. مثلثی که گفته می شود تحولات آینده بانکداری را رقم خواهند زد. این بازیگران جدید بر لبه فناوری حرکت می کنند و در عین حال در معرض  لبه برند‌ه ریسک های فعالیت در چنین فضا هایی گام برمی‌دارند.

این که سازو کار همکاری این بخش‌ها به چه شکل باشد تا یک بازی برد برد  و مطمئن رقم بخورد، موضوع مصاحبه ماهنامه بانکداری آینده  با مهندس ناصر حکیمی مشاور بانک تجارت و عضو هیات مدیره «هلدینگ تفتا»  است که مشروح آنرا در ادامه می‌خوانید:

* نقش بوم‌ها در توسعه همکاری بین بانک‌ها و فینتک‌ها و ابعاد این روابط سه جانبه را چگونه ارزیابی می‌کنید و تصور می‌کنید چه پیش‌شرط‌هایی برای تحقق یک رابطه موثر لازم است.

مهندس حکیمی: مهم‌ترین عامل برای هر بنگاهی که بخواهد در نقش فین‌تک فعالیت کند، دسترس‌پذیری آسان آن به مجموعه‌ای از خدمات پایه است که بتواند با ترکیب آنها برای مشتریان ارزش افزوده‌ای را ایجاد کند. لازمه دسترسی به خدمات پایه عقد قرارداد با هر یک از بانک‌ها برای اخذ آنهاست. بنابراین در شرایطی که سی و اندی بانک در کشور وجود دارد، عقد قرارداد با تمامی این بانک‌ها برای یک فین‌تک یا کسب و کار نوپا بسیار مشکل و زمانبر خواهد بود. از طرفی هماهنگی بین فین‌تک و بانک مستلزم شیوه‌های ارتباطی مختلفی اعم از ارتباطات فنی و حقوقی است که انجام و مدیریت آن فرایندی پرهزینه و دشوار است. وجود بوم‌ها به عنوان واسطه‌ای که بتواند پیچیدگی‌های حقوقی و فنی را با مجموعه بانک‌ها مدیریت کرده و فین‌تک‌ها و کسب‌وکارهای نوپا را با یک رابط واحد و مشخص به آنها وصل کند، واحد ارزش‌زایی فوق‌العاده‌ای است.

* آمادگی مدیران بانکی را برای درک اکوسیستم باز از منظر نگرش، برنامه و عملکرد چطور ارزیابی می‌کنید و درس‌های نمونه‌های موفق در این زمینه چه هستند؟

مهندس حکیمی: مهم‌ترین عامل در پذیرش زیست بوم‌های بانکی، ذهنیت مدیران بانک‌ها در پذیرش آنها به عنوان طرف اطمینان برای برون‌نمایی (exposure) سرویس‌های بانکی‌شان است. همچنین باید از طرف خود بوم‌ها چه به لحاظ فنی و چه به لحاظ حقوقی و قراردادی اطمینان لازم برای بانک‌های طرف قرارداد بوم ایجاد شود که ایمنی، تطبیق (compliance) و صرفه و صلاح آنها رعایت می‌شود. از نظر من نقش مدیران بوم‌ها در این قضیه متقاعد کردن بانک‌ها بسیار پررنگ است. مدیران و صاحبان بوم‌ها باید قادر باشند با زبان بانکی با مدیران بانک‌ها وارد گفت‌وگو شوند تا نتیجه مطلوب از آن حاصل شود. مجدداً بر سه عامل مهم امنیت، تطبیق و صرفه و صلاح تأکید می‌کنم. این سه محور باید چارچوب رابطه بانک با بوم را شکل دهد؛ در غیر این صورت بانک‌ها علاقه‌ای به تحمل ریسک‌های ناشی از اتصال یک شبکه مویرگی به سامانه‌های خود را نخواهند پذیرفت.

*چه پیشنهادهایی برای نزدیک شدن درک بازار و رگولاتور درباره مدل‌های نوین کسب‌وکار بانکی مبتنی بر نوآوری دارید؟

مهندس حکیمی: به نظر من بیشتر از این که بانک‌ها بازار را درک کنند، بوم‌ها و کسب و کارها باید بانک و مفاهیم بانکی را درک کنند. اگر کسب و کار نوپایی می‌خواهد در زمینه ارائه خدمات مویرگی به بخش خاصی از بازار فعالیت کند، باید حداقل‌های دغدغه‌های بانکی و همچنین نحوه کسب درآمد و تسهیم آن با بانک را در مدل کسب و کار خود ببیند. مدل‌های کسب و کاری موجود عمدتاً معطوف به سودآوری خود کسب و کار است، اما در حالتی که کسب و کار به سمت پلتفرمی شدن پیش می‌رود و اصطلاحاً چند وجهی می‌شود باید شبکه ذی‌نفعان و منافعی که هر کدام از آنها کسب می‌کنند شناسایی شده و به درستی پیامی مبنی بر ایجاد ارزش افزوده مخابره شود.

* توسعه مدل‌های قراردادی که بتواند ضمن درک نگرانی‌های طرفین به بهبود همکاری بلند مدت منجر شود از طریق چه ابزارها و بسترهایی ممکن است؟

مهندس حکیمی: مدل‌های قراردادی در کسب و کارهای نوگرا بسیار متنوع است. اما می‌شود برای آن ستون‌هایی تصور کرد که کل مدل کسب و کاری را حول آنها بنا کرد. دو ستون این طاق کسب و کاری را تحمل می‌کند و آنها مدیریت ریسک و تسهیم منافع است. کسب و کار و بانک باید به یک گفتمان (discourse) مشترک برسند و این دو ستونی که عرض کردم، این گفتمان را تشکیل می‌دهند که ذیل آن مباحث فنی و کسب و کاری شکل می‌گیرد تا در نهایت به قراردادهای همکاری منجر شوند.

*  سناریوهای آینده را با توجه به نقطه حال پیش‌بینی کنید؟ به نظر شما در 5 سال آینده همکاری بانک‌ها و فینتک‌ها در چه نقطه‌ای قرار خواهد داشت؟

مهندس حکیمی: اتفاق خوبی که در کشور افتاده، ایجاد زیست بوم یا بوم‌هایی متشکل از خود بانک‌هاست. یعنی بانک‌ها در حوزه واسطه‌گری خدمات پایه شریک می‌شوند. این مقدمه خوبی برای جلب اطمینان بانک‌هاست. اما ادامه این وضعیت با استقبال کسب و کارهای نوآور تکمیل می‌شود. به نظر من همان‌گونه که بانک‌ها برای ایجاد بوم با هم مشارکت کرده‌اند، کسب و کارهای نوآور نیز باید انجمنی تشکیل دهند که کمک‌های حقوقی و مدیریت ریسک و مفاهیم بانکی را در آن متمرکز کنند.

 

 

image
برچسب‌ها : بانک تجارت - زیست بوم‌های نوپا - شرکت تدبیرگران فناوری اطلاعات تجارت ایرانیان - عضر هیات مدیره هلدینک فناوری اطلاعات بانک تجارت - فین تک - مشاور مدیرعامل بانک تجارت - مهندس ناصر حکیمی

ارسال به دوستان نسخه چاپی


نظرات بینندگان
نام :
  پست الکترونیک :
نظر :


عضویت در خبرنامه

آمار بازدید       امروز: 210    ديروز: 303    اين ماه: 6266    تاکنون : 337209