گروه: اخبار

در ششمین دوره همایش تراکنش انجام شد:

برگزاری نشست تخصصی نئو بانک ها با معرفی "زمرد تجارت"

کد خبر: 170 تاریخ انتشار: 1399/11/1
نشست تخصصی نئو بانک ها به عنوان یکی از شش نشست تخصصی نمایشگاه تراکنش ایران با اسپانسری هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت به بررسی الزامات و چالش های ایجاد نئو بانک در کشور پرداخت.
image

به گزارش روابط عمومی، در این نشست که در محل سالن پارسه هتل اسپیناس برگزار شد نوش آفرین مومن واقفی مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت به عنوان دبیر نشست ، افسانه اوضاعی مشاور عالی مدیر عامل ، محسن زادمهر مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه، احمد سلمانی آرانی مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید و فرشید یعسوبی عضو هیات مدیره شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش دیدگاه ها و نظرات خود را مطرح و به سوالات مطرح شده در این زمینه پاسخ دادند.

مومن واقفی در ابتدا به تاریخچه تولد نئوبانک ها  اشاره داشت و گفت: ظهور نئوبانک‌ها به سال ۲۰۱۳ در اروپا برمی‌گردد که بسیاری از نمونه‌های اولیه ، در حال حاضر جزو بانک‌های موفق هستند. نئوبانک یک بانک تمام دیجیتال است که امکان ارائه طیف وسیعی از محصولات و سرویس‌ها را دارد. نئوبانک  شعبه فیزیکی ندارد و کل تعاملات بانک و مشتری از طریق فضای مجازی و در قالب پلتفرم‌های جدید خواهد بود .

دبیر نشست تخصصی نئوبانک‌ها سخنان خود را با موضوع اهمیت ایجاد نئوبانک ها در کشور ادامه داد و افزود: نئوبانک‌ها به دلیل مزایای قابل توجه در بهبود تجربه مشتری و هزینه‌های کمتری که ایجاد می‌کنند برای بانک مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند و می‌توانند محل تعامل استارتاپ‌ها با بانک‌های سنتی شده و در یک زیست بوم دیجیتال فرصت‌های کسب و کاری جدیدی برای کل اعضای زیست بوم ایجاد نمایند.

مدیر‌عامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت خلق ارزش افزوده برای بانک را یکی از مزیت های نئو‌بانک دانست و گفت: با توجه به رقابت تنگاتنگ در اقتصاد دیجیتال و صنعت بانکداری، باید برای بقا در این رقابت به خلق ارزش افزوده و ارائه سرویس‌های متنوع  و شخصی‌سازی شده برای مشتریان  توجه شود . بانک‌ها باید سرویس‌ها را هرچه سریع‌تر، متنوع‌تر و فراتر از انتظار به مشتریان خود ارائه کنند.

وی اقدامات بانک تجارت برای ورود به دنیای نئوبانک را مورد اشاره قرار‌داد و یادآور شد: در طرح «زمرد»، بانک تجارت وارد بحث تحول دیجیتال و عبور از مرزهای  بانکداری سنتی خواهد شد و یک زیست بوم دیجیتال بانکی را ارائه خواهد داد.   وی اشاره کرد در یک نئوبانک عموما ساختارها مستقل از خود بانک سنتی است و این نکته  باعث می‌شود ویژگی‌های منحصر به فردی برای نئوبانک‌ها شکل بگیرد که این  ویژگی‌ها در زمرد تجارت نیز در تکامل این طرح متبلور خواهد شد.

مومن واقفی پلتفرم و فناوری های مورد استفاده در  نئوبانک ها را نقطه تمایز آنها با بانک سنتی عنوان کرد و افزود: نئوبانک‌ها با نداشتن شعبه فیزیکی و استفاده از فناوری‌های نوین، انعطاف پذیری بالایی در توسعه و تعامل با مشتری دارند.

اوضاعی مشاور عالی مدیر عامل نیز در این نشست بر لزوم همسویی صنعت بانکداری با تکنولوژی روز دنیا تاکید کرد و گفت: پیشرفت تکنولوژی همه صنایع را در برگرفته و بانک ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. مسلما تکنولوژی، فناوری و زیر ساخت‌های صنعت بانکداری کشور در نهایت بانک‌ها را به حرکت به سمت نئو بانک ها مجبور خواهد کرد.

وی به حجم گردش بالای مالی در نئوبانک ها اشاره داشت و افزود: در گزارش pwc حجم بازار نئو بانک ها 394 میلیارد دلار در سال 2026 پیش بینی شده که این رقم 46 درصد نسبت به سال 2018 افزایش نشان‌داده و بیانگر حجم نفوذ نئوبانک در صنعت بانکداری است.

مشاور عالی مدیر عامل ادامه داد: درباره نئوبانک ها تعاریف متعددی شده است. نئوبانک در واقع یک بانک صددرصد دیجیتال است که با سه شاخص ارائه سرویس سریعتر، بهتر و ارزان‌تر از یک بانک سنتی متمایز می شود. در نظرسنجی انجام شده مشتریان بانک‌ها در حال حاضر سادگی و روان بودن عملیات بانک‌ها را طلب می‌کنند. عملیات افتتاح حساب، اعطای تسهیلات و ... به صورت حضوری عملا با پیچیدگی‌های خاص خود همراه است که مشتریان را دچار سردرگمی و در پشت صحنه بانک ها را درگیر می‌کند. بانک ها باید با طراحی هوشمند مدل کسب و کار خود و فردی سازی خدمات در راستای رضایت مشتری قدم بردارند.

اوضاعی خلق ارزش برای مشتری در نئوبانک را مورد اشاره قرار داد و افزود: در نئو بانک خلق ارزش به صورتی متمایز و مبتنی بر فناوری است که کمک می کند مشتری از خدمات بانک لذت بیشتری ببرد. مدل کسب و کار در نئو بانک بسیار ساده بوده ، فرآیند سفر مشتری را لذت بخش کرده و تمایل به استفاده از سرویس های بانکی را افزایش می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش های نئوبانک در کشور از جمله مقررات و  قوانین، لزوم تغییر در مدل کسب و کار بانکداری سنتی، وجود زیر ساخت‌های قدیمی، جلب اعتماد مشتریان و کمبود نیروی متخصص با ذهنیت های جدید برای پیاده‌سازی نئو بانک اشاره داشت.

سلمانی آرانی مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید، نئوبانک‌ها را اجماع فین تک‌ها برای رسیدن به نسل جدیدی از مشتریان سیستم بانکی دانست و گفت: وظیفه اصلی بانک ها بازاریابی و نوآوری برای مخاطبین یعنی مشتریان یا ذینفعان بانک است. با این تعریف در نئو‌بانک، بانک ها نیاز به یک بازطراحی در خدمات خود دارند.

وی استقبال از نئوبانک ها را ناگزیر عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی مشتریان یک گام از بانک ها جلوتر بوده و آنها هستند که بانک را انتخاب می کنند. در این دهه چه الزام و چه انتخاب جزو الزامات پیش روی ما هستند و این الزامات به معنای لزوم هوشیار بودن بانک‌ها به‌ویژه در مقوله توجه به امنیت سایبری و امنیت داده هاست.

 محسن زاد مهر مدیر بانکداری دیجیتال بانک خاورمیانه نیر به تشریح خدمات نئو بانک‌های مطرح دنیا پرداخت و گفت: نسل جدید مشتریان بانک‌ها صبور نیستند. تغییر تجربه کاربری برای جذب این نسل کافی است. نسل جدید بیشتر از آن که به قدرت برند یک بانک اهمیت بدهد به سهولت و سرعت خدمات بانک توجه دارد.

وی ادامه داد: اروپا 300 نئوبانک فعال دارد . اصلی‌ترین هدف نئوبانک سودآوری است بنابراین مدل کسب و کار نئوبانک از اهمیت زیادی برخوردار است. بانکداری خرد تنها 30 درصد سودآوری بانکها را تشکیل می دهد و یکی از راهکارهای بسیار مناسب نئوبانکها این است که با کاهش هزینههای عملیاتی ، کاهش هزینه تمام شده پول و تسهیل فرآیند اعتبار سنجی سودآوری بانک را افزایش می دهند.  

فرشید یعسوبی عضو هیات مدیره شرکت خدمات انفورماتیک نوین کیش به عنوان یکی دیگر از اعضای این نشست ورود بانک‌های کشور را به حوزه نئوبانک ضرورتی انکار ناپذیر برشمرد و تصریح کرد: ضرورت کسب و کار بانک ها در شرایط فعلی ورود به حوزه نئو بانک را طلب می کند. در شرایط کنونی موضوع رقابت بین بانک‌های سنتی جای خود را به رقابت بین نئو‌بانک‌ها داده و بانک اتم به عنوان اولین نئو بانک در حال حاضر رتبه یازدهم را در رنکینگ نئوبانک ها دارد. این شرایط فرصتی را برای فکر کردن باقی نمی گذارد و بانک‌های کشور نیز باید از این الزام تبعیت کنند.

image
برچسب‌ها : بانک تجارت - دکتر نوش آفرین مومن واقفی - مدیرعامل هلدینگ فناوری بانک تجارت - نئوبانک - همایش تراکنش

ارسال به دوستان نسخه چاپی


نظرات بینندگان
نام :
  پست الکترونیک :
نظر :


عضویت در خبرنامه

آمار بازدید       امروز: 237    ديروز: 303    اين ماه: 6293    تاکنون : 337236