چهارشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ ۱۶:۰۰ ۸۴۸
چچ
ریال دیجیتال بانک مرکزی

ریال دیجیتال

ریال دیجیتال بانک مرکزی

تحلیل اکوسیستم ریال دیجیتال بانک مرکزی

ریال دیجیتال بانک مرکزی یکی از پروژه های مهمی است که در نهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت از آن رونمایی شد. تحلیل زیر به نقل از آقای دکتر ترک تبریزی رئیس محترم هیئت مدیره بانک تجارت از اکوسیستم ریال دیجیتال بانک مرکزی است.

"ریال دیجیتال بانک مرکزی نیاز به طراحی کسب ‌‌کارهایی دارد که وقتی در‌ اختیار مشتریان قرار می‌گیرد بازخورد منفی و پس‌زدگی ایجاد نکرده و در عین‌ حال هزینه‌ و کاهش منابع را به دلیل تودیع سپرده قانونی بیشتر برای بانک‌های نا تراز ما ایجاد نکند.
جذاب بودن #ریال_دیجیتال از الزامات اساسی برای اقبال مشتری از این‌محصول است
#ارز_دیجیتال_بانک‌مرکزی بدون شک در خلق ارزش و تحول دیجیتال و احراز هویت نقش بسزایی دارد اما اگر در‌ جای مناسب خود استفاده نگردد حاصلی محسوسی نخواهد داشت.
البته با بررسی موضوع با کارشناسان این حوزه مطمئنا در حوزه سامانه‌های بین بانک‌ها باهم و با بانک‌مرکزی مانند پایا کارساز خواهد بود .
با استفاده از این ابزار و استفاده از قرارداد هوشمند می‌توان برخی سامانه‌های بی‌تو‌بی بین بانکها و بانک مرکزی را حذف نمود.
در مجموعه #بانک_تجارت تلاش شده در مرحله تست، شناخت و طراحی، تعامل خوبی با بانک‌ مرکزی صورت بگیرد، نقشه راه اجرای پروژه #رمز_ریال بانک‌مرکزی در بانک‌تجارت ترسیم شده و برای ایجاد آمادگی برای عملیاتی‌سازی آن یکی از شرکت‌های بانک‌تجارت مأمور شده تا امور اتصال به سرورها و پشتیبانی‌های لازم را صورت دهد، همچنین شرکت دیگری از مجموعه در موضوع طراحی و‌ ساخت بیزینس این پروژه فعالیت می‌کند.
معتقدم با تمرین و مشارکت بیشتر بخش‌های اقتصادی و مالی بانک‌مرکزی می‌توان شاهد ایجاد زیرساخت لازم و مناسب برای این پروژه(CBDC) بود."

منبع:
آدرس کوتاه شده: