چهارشنبه, ۰۱ آذر ۱۴۰۲ ۱۲:۲۶ ۷۹۷
چچ
نقش کلیدی هلدینگ‌های فناوری بانک ها در توسعه بانکداری هوشمند از طریق اکوسیستم سازی در تعامل با فینتکها و سایر بازیگران نوآوری

محمد فرجود در همایش بانکداری الکترونیک:

نقش کلیدی هلدینگ‌های فناوری بانک ها در توسعه بانکداری هوشمند از طریق اکوسیستم سازی در تعامل با فینتکها و سایر بازیگران نوآوری

هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌ها باید نقش کاتالیزور بین بازیگران مختلف را برعهده بگیرند.

در روز دوم از همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، پنل تخصصی «فین‌تک و بانکداری هوشمند» با حضور محمد فرجود مدیرعامل هلدینگ تفتا، امیرحسین داوودیان معاون مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت، محمدمهدی فاطمیان رئیس انجمن فین‌تک ایران، فرزانه غلام ابوالفضل مدیرعامل تعاونی نوآوران لوتوس پیروزی، صادق فرامرزی نایب‌رئیس سازمان نصر تهران، محمدرضا مانی یکتا مدیر اداره نظارت بر نظام‌های پرداخت بانک مرکزی برگزار شد.
فرجود در این نشست درباره دغدغه‌های فین‌تک‌ها گفت: گذشته از چالش رگولاتوری که یک دغدغه همیشگی برای اکوسیستم بانکی و پرداختی است، موضوعات دیگری نیز به عنوان چالش وجود دارد که یکی از مهم‌ترین‌های آن سرمایه‌گذاری است؛ آمارهای موجود نشان می‌دهد چند سالی است که سرمایه‌گذاری معناداری در حوزه بانکداری دیجیتالی و فین‌تک انجام نشده در حالی که کشورهای منطقه سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه انجام داده‌اند. وی افزود: یکی دیگر از چالش‌ها، تعامل فین‌تک‌ها و کسب‌وکارهای سنتی به ویژه بانکهاست. در یک دسته‌بندی کلی می‌توان فین‌تک‌ها را در سه نوع تقسیم‌بندی کرد؛ دسته‌ای از فین‌تک‌ها از جنس فناوری یا به عبارتی تک‌فین (Tech Fin) هستند که ابزارها و زیرساخت‌های فنی را به بازیگران حوزه خدمات مالی ارائه می‌دهند که ایجاد شرکت داتا توسط هلدینگ تفتا با مأموریت فعالیت تخصصی در حوزه داده¬های بانکی و هوش مصنوعی یک نمونه از آن است. دسته دیگر از فین‌تک‌ها، آنهایی هستند که بخشهای جدی از خدمات سنتی بانک‌ها مانند وام دهی یا خدمات مدیریت حساب را انجام می‌دهند و اساسا با هدف ارائه خدمات مالی ایجاد شده اند که نمونه آن لندتک ها هستند. دسته سوم بازیگرانی هستند که اساسا فین تک نبوده اند و معمولا پلتفرم هایی هستند که به واسطه ارتباطی که با جامعه ای بزرگی از مخاطبین دارند، خدمات مالی را نیز به سبد خود اضافه می کنند. برای هر دسته از این بازیگران باید چارچوبهایی برای تعامل با بازیگران سنتی طراحی کرد و نقش هلدینگهای فناوری ذیل بانک ها در این تعاملات بسیار کلیدی است.
وی با اشاره به تقویت جایگاه هلدینگ‌های فناوری طی سال‌های اخیر گفت: یکی از راهکارهایی که از رهگذر این چالش‌ها اخیرا بیشتر مورد توجه قرار گرفته، محول کردن نقش کاتالیزوری یا تسهیل‌گرایانه به هلدینگ‌های فناوری بانک‌ها است. هلدینگ‌ها می‌توانند با درک دغدغه‌های دو طرف، زبان مشترک و فضای تفاهمی میان بازیگران کلیدی شامل بانک ها، رگولاتورها و فین‌تک‌ها ایجاد و در واقع با شکل دادن به اکوسیستم، تعاملات را تسهیل و تسریع کنند.
مدیرعامل تفتا در ادامه با اشاره با تجارب بانک تجارت در سرمایه گذاری و مشارکت با فینتک¬هایی مانند دیجی پی و آوای اطمینان، تاکید کرد در سالهای آتی عمده نوآوری¬های این حوزه در تعامل بین بانکها و فین¬تک شکل خواهد گرفت و بانک¬ها باید در قالب¬هایی مانند «بانکداری باز» یا «بانک به عنوان سرویس» خود را برای این فضای جدید آماده کنند.
فرجود در انتها با اشاره به موضوع پنل، چهار موضوع تحول دیجیتال بانکها، فناوری¬های نوین و دیجیتال، داده و اکوسیستم سازی را به عنوان محورهای بانکداری هوشمند تعریف کرده و تمایز بانکهای هوشمند را از بانکهای سنتی در افزایش بهره وری، بهینه سازی عملیات بانکی و شخصی سازی خدمات دانست.

منبع:
آدرس کوتاه شده: