یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۲۸ ۶۸۱
چچ
چرا در تفتا بر نگاه پلت فرمی به خدمات مالی تأکید داریم؟

محمد فرجود توضیح داد؛

چرا در تفتا بر نگاه پلت فرمی به خدمات مالی تأکید داریم؟

محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ فناوری و نوآوری بانک تجارت در نمایشگاه اینوتکس درباره رویکرد تفتا به مقوله‌ نوآوری گفت: در هلدینگ تفتا ورود به حوزه نوآوری از طریق شرکت «تکنو تجارت» از زیرمجموعه‌های هلدینگ که شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر است، تعریف شده است و به دنبال آن هستیم تا نیازهای نوآورانه و فناوری بانک تجارت را از مسیر این شرکت پاسخ دهیم.

وی افزود: در واقع ما از دو طریق در اکوسیستم نوآوری کشور ورود پیدا کرده‌ایم؛ یکی از مسیر سرمایه‌گذاری و دیگری در قالب کمک مالی تا شرکت‌های حوزه فین‌تِک و خدمات بانکی سرعت بیشتری در دستیابی به نوآوری داشته باشند و این هم‌افزایی ایجاد شود.
مدیرعامل هلدینگ تفتا ادامه داد: هلدینگ تفتا با شرکت‌های زیرمجموعه در کنار بانک تجارت به دنبال ایجاد نوآوری در محصولات، خدمات و فرایندهای موجود است. هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ به‌واسطه تخصص و جهت‌گیری عملیاتی، بخشی از کار را انجام می‌دهند. مجموعه فعالیت‌های هلدینگ تفتا موجب شده است تا سال گذشته بانک تجارت جزو بانک‌های پیشرو در زمینه نوآوری در صنعت مالی کشور باشد.
وی درباره جریان‌یافتن «نگاه پلت فرمی» در هلدینگ تفتا نیز گفت: جریان خدمات بانکی و مالی به این سمت می‌رود که بازیگران مختلف به‌ویژه بانک‌ها، فین‌تک‌ها و شرکت‌هایی که خدمات دیجیتالی ارائه می‌دهند، بتوانند به تمام نیازهای مشتریان در یک فضا پاسخ دهند. مثلاً مشتری به دنبال آن است تا در فضایی که خرید آنلاین انجام می‌دهد، تسهیلات نیز بگیرد یا در سطح بالاتر همان جایی که از یک تولیدکننده‌ قطعات یا تجهیزات می‌خرد، اعتبار بگیرد و اعتبار را مصرف هم کند. لازمه جریان‌یافتن این مدل این است که بانک‌ها بتوانند مدل‌های جدید کسب‌وکار ارائه دهند، در این فضا نقش پلت فرم‌ها بسیار مهم می‌شود. بانک به‌عنوان پلت فرم embedeb banking کمک می‌کند تا تمام بازیگران به این اکوسیستم جدید متصل شوند.
فرجود ادامه داد: با نگاهی که در بانک تجارت وجود دارد تلاش کردیم از طریق شرکت سیمرغ تجارت هلدینگ تفتا open banking platform بانک به نام «آرک» عملیاتی شود. از سوی دیگر در شرکت‌های مختلف هلدینگ به دنبال جریان‌یافتن این نگاه هستیم. شرکت شایان تجارت زیرساخت مدیریت اعتبار در زنجیره‌ تأمین (SCF) پلتفرمی را توسعه داده است که بانک تجارت به‌عنوان یکی از بانک‌های پیشتاز از آن استفاده می‌کند و بقیه شرکت‌های هلدینگ تفتا نیز از این خدمت بهره می‌برند. شرکت ایران کیش به‌عنوان عضوی از خانواده هلدینگ تفتا در حوزه اعتبار به شبکه‌های پذیرندگی، بستری به نام «تی بی پلاس» را توسعه داده است که علاوه بر استفاده خودش، فین‌تک‌های دیگری که می‌خواهند به پذیرنده‌ سرویس دهند، از این امکان فناورانه استفاده می‌کنند.
شرکت سیمرغ تجارت از خانواده تفتا، اپلیکیشن «باجت» را برای بستر اعتباردهی خرد برای بانک تجارت توسعه داده است. در این فضا شرکت‌های دیگر مثل دیجی‌پی که با ما شراکت دارد و ما سهام‌دارش هستیم، از این پلت فرم استفاده می‌کند و وام خرد را در محل خرید می‌دهد. این مهم را سال گذشته در قالب محصولات متعدد تجربه کردیم. سرویس‌های متعددی مثل «کالانو»، «صنف ‌نو» و «کسب‌ نو» در همین بستر عملیاتی شده است.
وی ادامه داد: محصولات فناورانه جدیدی که به آن‌ها اشاره کردم و از سوی مجموعه هلدینگ تفتا و در مجموعه بانک تجارت استفاده شده موجب نفع تمام ذی‌نفعان شده است. بانک در راستای مشتری‌مداری نتیجه خوبی از ارائهٔ سرویس دید، مشتریان هم تجربه جدیدی کسب کردند و توانستند اعتبار یا تسهیلات به روش جدیدتری که بخش عمده آن غیرحضوری بود، دریافت کنند همچنین تعامل جدیدی با شرکایمان تعریف کردیم.
در مجموعه‌ تفتا بعضی شرکت‌های هلدینگ رشدهای خوبی داشته‌اند. شرکت «سیمرغ تجارت» توانسته است رشد خوبی هم در بعد اتصال به اکوسیستم نوآوری وهم رشد دادن خودش تجربه کند. شرکت «دیجی‌پی» که بخشی از سهامش را داریم سال خوبی را پشت گذاشت. مایلم از شرکت «آوای اطمینان» نیز به‌عنوان یک استارتاپ نام ببرم. بیشتر وقتی می‌گوییم استارتاپ، بیشتر استارتاپ‌هایB2C و آنهایی که خیلی مردم می‌بینند؛ ولی حوزه این استارتاپ B2B است.
مدیرعامل هلدینگ تفتا اعلام کرد: بانک تجارت برای پیاده‌سازی برخی الزامات و اولویت‌های حاکمیتی و قانون‌گذاری مثل ریال دیجیتال، سفته الکترونیکی، برات الکترونیکی و چک دیجیتالی از توانمندی‌های شرکت‌های خانواده هلدینگ تفتا استفاده کرد و همین امر موجب شد جزو اولین‌ها در این موضوعات باشد. نکته مهم اینکه این ابزارها و خدمات خروجی نگاه پلتفرمی به صنعت مالی است.
چالش منابع انسانی
فرجود در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح چالش‌های شرکت‌های فعال در صنعت مالی گفت: اکثر شرکت‌ها چالش منابع انسانی دارند. به نظرم نگهداشت و جذب نیروی انسانی‌ یکی از سخت‌ترین کارها در آینده باشد. چالش با رگولاتوری هم در فعالیت‌های نوین مالی و فین‌تک‌ها پررنگ است. حساسیت روی حوزه‌های مختلف خدمات بانکی زیاد است. بخشی از وقت مدیرعامل باید صرف این موضوع شود که در بخش‌هایی که رگولاتور هنوز قانون‌گذاری نکرده، فعالیت و اقدام صورت گیرد و آنجایی که قانون‌گذاری کرده باید مراقب باشد که عین مصوبه عمل شود.
چالش دیگری که مبتلا به اکثر شرکت‌هاست و به نظرم امسال تشدید می‌شود، موضوع نقدینگی است. شرکت‌ها امسال باید بیشتر مراقب جریان نقدینگی‌شان باشند. به‌ویژه شرکت‌های زیرمجموعه‌ای که عملیات اجرایی و فنی دارند، درگیری بیشتری خواهند داشت.

آدرس کوتاه شده: