نقش بیبدیل هلدینگ تفتا در تحقق رویکرد جدید بانک تجارت
مدیرعامل بانک تجارت در سومین روز از الکامپ 27 از غرفه تفتا در سالن 8و9 نمایشگاه بینالمللی دیدن کرد. او در این بازدید از تفتا به عنوان بازوی اصلی بانک تجارت یاد کرد و در گفتگو با استودیو تفتا اظهار داشت نقش تفتا نقش بیبدیلی در تحقق رویکرد جدید بانک تجارت، یعنی نزدیک شدن به مشتریان و طراحی خدمات مورد نیاز آنها است. او همچنین در این گفتگو تاکید داشت که بانک تجارت قصد دارد با استفاده از ظرفیتهای هلدینگ تفتا خدمات بهتری را به ذینفعان این بانک ارائه دهد.
هادی اخلاقی مدیرعامل بانک تجارت در گفتگو با استودیو تفتا، درباره نقش هدلینگ تفتا در تغییر و تحولات بانکی اظهار داشت: « تحولاتی که در حوزه فناوری در بانک اتفاق افتاده است به دو بخش تقسیم میشود، بخشی که درون سازمان بانک رخ داده و بخش دیگری که به شرکتهای وابسته واگذار شده است. تفتا به عنوان هلدینگ متولی، راهبری همه شرکتهای ارائه دهنده خدمات به بانک تجارت را برعهده دارد تا بانک تجارت در حوزه بانکداری دیجیتال و حوزه بانکداری سنتی با نگاه استفاده از ظرفیت فناوری، خدمات بهتری ارائه دهد. تفتا در واقع به عنوان بازوی اصلی بانک تلقی میشود.»
او در ادامه به دستاوردهای ارزشمند تفتا در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت:« مجموعه تفتا در دو سال گذشته دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشته است. امروز تفتا به فعالیتهای زیرمجموعههایی که از قبل حضور داشتند اما کارهای خودشان را انجام میدادند، تحرک بخشیده است. حالا هر کدام از آنها چندین برابر ظرفیت گذشتهشان فعالیت دارند.»
اخلاقی با اشاره به شرکت سیمرغ تجارت و شایان تجارت که زیر مجموعههای تفتا هستند، اظهار کرد: « مجموعه سیمرغ در دو سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است. اپلیکیشن باجت که متولی آن سیمرغ تجارت است امروز بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفر کاربر دارد. شرکت شایان تجارت نیز مجموعهای بود که بسیار ابتدایی فعالیت میکرد، تحرکات این مجموعه بعد از تغییر و تحولاتی که به وجود آمد، صورت گرفت. این شرکت امروز نقش ارزندهای در تمام محصولاتی که در بستر بانکداری دیجیتال ارائه میشود، دارد.»
او در ادامه به شرکت تکنو تجارت نیز اشاره کرد و گفت:« شرکت تکنو به عنوان یک بازیگر اصلی که بازار استارتاپها را پیدا میکند و مجموعههایی را جذب میکند که در حال حاضر در حال فعالیت هستند، اما افزودن آنها به مجموعه سایر شرکتها میتواند زنجیره ارزش خدمات بانک را تکمیل کند. این مجموعه امروز با هزینههای کمتر نسبت به گذشته اما با اثر بخشی بیشتر و ارزش آفرینی به مراتب فراتر از قبل برای بانک ایفای نقش میکند.»
اخلاقی با اشاره به شرکت زفتا و چابک تجارت نیز اظهار کرد: «شرکت زفتا نیز از دو سال گذشته مشغول به فعالیت بود اما با نگاهی به کارنامه عملکردی این شرکت میتوان دریافت که عملکردش قابل مقایسه با گذشته نیست. مجموعههایی نیز برای ارائه سرویسهایی مانند راهنمایی مشترکین یا مرکز تماس ایجاد شده است که شرکت متولی آن یعنی چابک تجارت نقش آفرینی ویژهای داشته است. چابک تجارت به عنوان یک مجموعه بسیار موثر در دو سال گذشته توانسته است بخش قابل توجهی از نیازمندیها به خدمات را در بخش انسانافزار و مغزافزار برای بانک تامین کند.»
او در ادامه در گفتگو با استودیو تفتا درباره ایران کیش نیز گفت:« مجموعه ایران کیش نیز در گذشته خدماتش را در بستری خطی ارائه میکرد. امروز ایران کیش روی صفحه خدماتش را ارائه میکند اما امیدواریم که از دو بعدی به چند بعدی تبدیل شود و بتواند خدمات متنوع تری را ارائه کند.»
اخلاقی با اشاره به شرکت داتا که زیر مجموعه هلدینگ تفتا محسوب میشود نیز اظهار کرد: «با این که کمتر از دو سال از شروع فعالیت شرکت داتا میگذرد، اما تا به امروز توانسته است پیشرفت چشمگیری داشته باشد و برای برآورده کردن اهداف مختلف بانک تجارت، سامانههای مبتنی بر هوش ایجاد کند.»
مدیر عامل بانک تجارت در ادامه گفتگو با اشاره به شرکت تاتا نیز اظهار داشت: « مجموعه تفتا امروز بازوی اصلی بانک است، حتی برای ارائه خدمات مهاجرت که به صورت چندین و چند پارچه بوده از یکی از شرکتهای زیر مجموعه این هلدینگ استفاده کرده است. انتقال به منظومه جدید بانک تجارت توسط شرکت تاتا اتفاق افتاده که زیر مجموعه تفتا محسوب میشود و به عنوان مهمترین شرکت در کنار بانک قرار گرفته است.»
او همچنین معتقد است که تفتا نقش بیبدیلی در تحقق رویکرد جدید بانک تجارت که نزدیک شدن به مشتریان و طراحی خدمات مورد نیاز آنها است، دارد. بانک تجارت درصدد آن است که رونق کسبوکارها باعث شود تا بانک نیز بتواند از کنار آن رونق بخشی انجام دهد و به عنوان یک شریک تجاری برای همه ذینفعان به صورت مشخص با استفاده از ظرفیتهای هلدینگ تفتا خدماتی بهتر از گذشته ارائه دهد.
هادی اخلاقی درباره نقش بانک تجارت در اقتصاد دیجیتال و اتفاقاتی که در یکی دوسال اخیر در بانک رخ داده است نیز اظهار کرد: « طی سه سال گذشته باتوجه به این که استراتژی بانک به گونهای بود که بتواند از ظرفیتهای حوزه فناوری برای تحقق بانکداری دیجیتال به معنای واقعی استفاده کند، تلاشهای زیادی انجام شد به ویژه آن که این استراتژی موجب شد که ساختار درون سازمانی بانک تجارت در حوزه فناوری دست خوش تغییر و تحول شود. حالا عملا از سیستمهای متفرقهای که در گذشته وجود داشت مهاجرت کردهایم و حالا روی یک سیستم متمرکز و به صورت یکپارچه که برگرفته از الگوهای نو، نرمافزارهای جدید و معماری نو است، تغییرات را پیادهسازی کردیم.»
او در ادامه اضافه کرد: «از طرف دیگر در بخش برون سازمانی نیز مجموعههای وابسته به بانک تجارت که بخشی از سهام یا تمام سهامشان وابسته به این بانک است، در حوزههای تخصصی خودشان شروع به توسعه دادن فعالیتهایشان کردند. از طرف دیگر تعداد مجموعههای وابسته به بانک، به خصوص آنهایی که میتوانستند ارزش افزودهای جدیدی را برای بانک خلق کنند و موجب ارائه خدمات متنوعتر، باکیفیتتر و بیشتری شوند نیز افزایش یافت. حالا بهطور محسوس تعداد شرکتهایی که بهعنوان همکار بانک تجارت در حوزه تولید و ارائه خدمات جدید شناخته میشوند، به دو برابر افزایش پیدا کرده است.»
اخلاقی با تاکید بر این که سطح فعالیت و خدمات ارائه شده توسط بانک به پنج برابر افزایش یافته است، اظهار کرد: « همچنان سعی شده است تا خدماتمان را در در بخشهایی که فعالیت گسترش یافته است، تعمیق ببخشیم. از طرفی سعی کردهایم استفاده از ظرفیت شرکتهایی که در حوزه بانکداری دیجیتال میتوانستند به بانک کمک کنند را افزایش دهیم.»
او در ادامه با اشاره به خدمات جدید بانک تجارت اظهار کرد: « مجموعه خدماتی را که با پسوند نو زیر چتر بانک تجارت قرار دادهایم، نظیرشان تاکنون در نظام بانکی و در شبکه بانکی کشور عرضه نشده است، و برخی از آنها که تازه شروع به عرضهشان کردهایم نیز در سیستم بانکی رقیبی برای ارائه آن وجود ندارد. خدماتی که در حال حاضر بانک ارائه میکند در غالب بانکداری تعبیه شده در کسبوکارها و بانکداری تعبیه شده در فرایند تامین مالی نیازهای روزمره مشتریان است. نمونه این موارد در گذشته در سیستم بانکی نبوده است. برای مثال اگر 6 ماه از عمر خدمتی مانند کالانو میگذرد، امروز حدود 4 همت در این حوزه عرضه خدمت صورت گرفته است.»
اخلاقی در ادامه با اشاره به این که وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک تجارت را الگویی برای معرفی نظام بانکی میداند اظهار داشت: «وزارت امور اقتصاد و دارایی، یکی از الگوها و اهداف تعریف شده برای بانک تجارت را حضور و گسترش خدمات در عرصه بانکداری دیجیتال تعریف کرده است. امروز با این دستاورد، وزارت امور و دارایی، بانک تجارت را به عنوان الگویی برای معرفی به نظام بانکی میداند و درصدد آن است که معیارش را میزان پیشرفت این بانک برای ارائه خدمات در این بستر معرفی کند.»